Syksyllä 2020 syliini tippui mahdollisuus hoitaa sosiaalista mediaa ravintola-alalla ja päätin hypätä projektiin, koska minulta löytyi aiempaa kokemusta sosiaalisen median ylläpidosta, sisällöntuotannosta ja mainonnasta. Minulla oli myös työkokemusta ravintola-alalta. Parempaa yhteensattumaa olisi saanut etsiä hetken, joten lähdin projektiin mukaan!
Tarve projektille syntyi kun Henry’s Pub Helsinki päätti laajentaa sosiaalisen median kanavansa Facebookin lisäksi Instagramiin ja tähän tarvittiin apukäsiä. Projektin aikana ravintolapäällikkö avasi uuden ravintolan, Pyynikin Taproomin ja kyseisen ravintolan sosiaalisen median kanavat piti ottaa haltuun ravintolan avauksen yhteydessä, joten osaksi tätä projektia lisättiin Henry’s Pub Helsingin lisäksi Pyynikin Taproom.
Tarkoituksena oli luoda molemmille ravintoloille sisältöä sosiaaliseen mediaan niin, että projektin loppuessa olisi luotuna pohja josta ravintolan työntekijöiden on sitten helppo jatkaa ylläpitoa itse. Lisäksi tavoitteena oli valokuvata molemmissa yksiköissä pariin otteeseen, jotta valmista sisältöä olisi jo luotuna kun tämä projekti tulee päätökseen.
Varsinaista markkinointisuunnitelmaa ei ollut tarkoitus rakentaa ravintoloille. Pyrin luomaan toimintatavat joilla ravintoloiden työntekijöiden olisi mahdollisimman helppoa itse jatkaa sisällöntuotantoa muiden työtehtävien ohessa.
Projektin aikana ei ollut tarkoitus käyttää rahaa markkinointiin, vaan keskittyä puhtaasti sisällöntuotantoon. Sosiaalisen median tavoitteena oli ja on palvella asiakkaita viestintäkanavana sekä samalla myös sitouttaa asiakkaita osaksi ravintolaa, että tavoittaa uusia asiakkaita. Näin ollen sisältömarkkinoinnista tuli tärkeä osa projektia.
Sisältömarkkinointi on epäsuora tapa tehdä markkinointia. Sen avulla pyritään vaikuttamaan asiakkaiden mielikuvaan yrityksestä, sekä rakentamaan pitkäkestoisia asiakassuhteita. Sisältömarkkinointi eroa perinteisestä markkinoinnista siten, ettei se ole yhtä voimakkaasti myyntipainotteista. Sillä pyritään tarjoamaan vastaanottajalle jotain hyödyllistä ja mielekästä, jonka hän kokee arvokkaaksi.
Kaikkiin näihin tavoitteisiin päästiin projektin aikana onnistuneesti ja tästä iso kiitos kuuluu ravintolapäällikölle ja työntekijöille, jotka olivat todella avuliaita läpi projektin.
Emilia Joensuu
Ei kommentteja